Popiół i żar w roku niebezpiecznego gotowania

Kolejne dwie książki za mną – Julie & Julia. Rok niebezpiecznego gotowania Julie Powell i Popiół i żar Franka McCourta (znanej jako Prochy Angeli). Pierwsza książka to papierowa wersja bloga Julie Powell opisującego roczne zmagania autorki z książką kucharską Julii Child pod tytułem Mastering Art of French Cooking (Doskonalenie sztuki kuchni francuskiej). Jest to książka z cyklu Film lepszy od literackiego pierwowzoru. Na filmie uśmiałam się setnie. Natomiast książka była średnia. Brakowało mi większej ilości tekstu o Julii i Paulu Childach. Jednak miło było śledzić zmagania Julie z cegłą liczącą prawie 800 stron i 524 przepisy książką. Ja bym się nie pisała na walkę z 365 obiadami Lucyny Ćwierczakiewiczowej.

Druga książka – Prochy Angeli – to wspomnienia Franka McCourta o ubogim dzieciństwie spędzonym w Irlandii w latach trzydziestych i czterdziestych. Autor urodził się w Nowym Jorku, ale dorastał w irlandzkim Limerick. Do USA wrócił dopiero w 1949 r. Z powody alkoholizmu ojca rodzina żyłą w skrajnym ubóstwie. Siostra Franka, Margaret, zmarła kilka tygodniu po urodzeniu, a bliźniacy, Oliver i Eugene, w ciągu roku od przyjazdu rodziny do Irlandii. Najmłodsi bracia Franka, Michael i Malachy, urodzili się już w Irlandii. McCourt opisuje biedne, katolickie, irlandzkie dzieciństwo, gdzie wytłumaczeniem części zachowań dziecka jest fakt, że ojciec pochodzi z północnej Irlandii i ma w rodzinie prezbiterian (prezbiterianizm jest formą organizacji kościołów protestanckich). Wielu mieszkańców Limerick i ludzi związanych z miastem wypowiadało się bardzo krytycznie o książce przedstawiającej miasto w bardzo złym świetle.

Zapomniałam jeszcze napisać o najnowszym filmie Kena Loacha pod znamiennym tytułem Szukając Erica. Poznajcie Erica, angielskiego listonosza mającego problemy osobiste i zawodowe. Trzydzieści lat wcześniej porzucił jedyną kobietę, jaką kochał, i ich małe dziecko, mieszka z dwoma przybranymi synami pracującymi dla lokalnego gangstera. Koledzy z pracy, z którymi wspólnie kibicuje Manchesterowi United, organizują dla Erica kurs pokonywania stresu. Jednak najbardziej Ericowi pomaga Eric Cantona, były piłkarz Manchesteru United i reprezentant Francji, objawiający się w najmniej odpowiednich momentach i dający dobre rady. Kolejne filmowe seanse w poniedziałek (Jak zostać królem) i w czwartek (transmisja Króla Leara z angielskiego National Theatre z udziałem Dereka Jacobiego jako królem Learem).

Wasz Lis Książkowy

Published in: on 29 stycznia 2011 at 15:17  4 komentarze  

The URI to TrackBack this entry is: https://lisksiazkowy.wordpress.com/2011/01/29/popiol-i-zar-w-roku-niebezpiecznego-gotowania/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 komentarzeDodaj komentarz

  1. Póki co na razie czytałam tylko ‚Julia&Julie’, ale filmu jeszcze nie widziałam (bo i ja jestem z tych osób, które najpierw czytają, później oglądają). Książka mnie niemiłosiernie wymęczyła i mam nadzieję, że szybko nie trafię na taką książkę. Liczę na to, że film będzie lepszy – tak jak twierdzisz Ty i inni 😉

    • Film jest o niebo lepszy niż książka. Jest więcej Julii i jej męża Paula. Do kategorii Film lepszy od książki kwalifikuję również Pod słońcem Toskanii. Książka wymęczyła mnie straszliwie, a film był nawet znośny.

      • Ojej, akurat ‚Pod słońcem Toskanii’ posiadam z wymiany – na szczęście i tak od razu zaliczyłam to do kategorii ‚powrót w obieg’ ale liczyłam na coś przyjemnego.

      • Po obejrzeniu filmu też myślałam, że książka będzie świetna i przyjemna.


Skomentuj

